Carian Blog

Friday, July 2, 2010

Kenapa Brazil Kalah?

Akhirnya Brazil, pasukan pujaanku sejak Piala Dunia 1994 telah tersungkur di Edisi Piala Dunia kali ini. Kekalahan di tangan Belanda sudah cukup untuk membuktikan bahawa bukan rezeki Brazil kali ini untuk menjulang Piala Dunia kali yang ke 19 ini. Beberapa sebab telah dapat saya rungkaikan kenapa Brazil boleh kalah.
Pertama, nasib. Nasib tidak menyebelahi Brazil kerana telah mengurniakan gol penyamaan kepada Belanda hasil kesilapan penjaga gol, Julio Cesar. Kemudian Brazil terpaksa bermain dengan 10 orang kerana layangan kad merah kepada Felipe Melo. Memang patut pun disebabkan kekasaran yang dilakukan. Tetapi pada yang sama, Belanda pun mendapat layanan istimewa daripada pengadil kerana memandang sebelah mata lakonan Robben dan juga kekasaran yang berulang kali dilakukan oleh Van Bommel.
Kedua, adalah salah strategi, apabila sedang ketinggalan 1-2, dan bermain dengan 10 orang, Dunga telah mengeluarkan Luis Fabiano dan memasukkan Nilmar sedangkan Brazil amat memerlukan sentuhan Luis Fabiano. Mungkin sepatutnya dia menambahkan bilangan pemain tengah ataupun serangan.Selepas kekalahan Brazil di tangan Belanda, maka Belanda sudah tiada alasan lagi untuk menjadi juara kali ini. Ini adalah pendapat saya selepas melihat aksi perlawanan tadi. Mungkin bukan tuah Brazil kerana edisi seterusnya bakal diadakan di Brazil pada 2014. Pendapat saya ini adalah semata2 atas pendapat sahaja. Bukan nak tunjuk pandai atau bagus..sekadar luahan hati yang kecewa.hahahah.

No comments:

Post a Comment