Carian Blog

Friday, July 9, 2010

Paul Si Octopus...Keajaiban ciptaan Allah atau sekadar kebetulan?

Sotong oh sotong.. Itulah ungkapan yang sesuai diungkapkan oleh penyokong-penyokong bolasepak di Piala Dunia kali ini, terutamanya penyokong Jerman selepas mereka tersingkir di tangan Sepanyol di peringkat separuh akhir. Paul si kurita hanyalah seekor sotong yang biasa namun telah memberi impak yang besar kepada arena bolasepak antarabangsa terutamanya di pentas Piala Dunia kali ini dengan skil penaakulan atau ramalannya. Ingin diingatkan penulisan ini bukan lah menggalakkan orang Islam untuk mempercayainya tetapi sekadar ingin berkongsi pendapat dan maklumat yang saya perolehi tentang sotong ini. Sebelum ada sesiapa yang ingin mengatakan ia khurafat atau sebagainya, saya ingin mengajukan satu soalan, adakah mempercayai sesuatu yang luar biasa itu sebagai ciptaan Allah, sebagai tanda atau bukti kekuasaan Allah itu adalah khurafat?..kalau tidak, maka itulah tujuan penulisan ini dibuat.

PENGENALAN

Paul si sotong kurita atau Paul Oktopus (di'lahirkan' pada 2008) adalah sotong kurita biasa yang hidup di dalam sebuah tangki di Sea Life Centre, juga merupakan satu tarikan komersial di Oberhausen, Jerman. Paul telah digunakan sebagai satu petunjuk dalam meramalkan keputusan perlawanan-perlawanan antarabangsa yang biasanya melibatkan pasukan Jerman. Paul dilaporkan telah membuat beberapa ramalan yang secara kebetulannya betul dalam beberapa perlawanan yang melibatkan Jerman dalam Kejohanan EURO 2008 dan juga dalam beberapa perlawanan di Kejohanan Piala Dunia 2010. Paul juga turut meramalkan kemenangan kepada Sepanyol dalam perlawanan akhir Piala Dunia pada 11 Julai ini. Dengan Jerman memenangi perlawanan tempat ketiga ke atas Uruguay pada 10 Julai 2010 dan kejayaan Sepanyol memenangi Piala Dunia, kadar kejayaan Paul naik kepada 85%. (12 daripada 14 perlawanan betul diramal)

Paul ditetaskan daripada sebiji telur di Sea Life Centre di Weymouth, England, kemudiannya dipindahkan ke sebuah tangki di Oberhausen, Jerman. Nama Paul telah diambil daripada gelaran sebuah sajak oleh penulis kanak-kanak Jerman, Boy Lornsen: Der Tintenfisch Paul Oktopus. Menurut karyawan hiburan Kehidupan Laut, Daniel Fey, Paul telah menunjukkan tahap kepintaran yang tinggi pada peringkat awal hidupnya:

"Terdapat sesuatu tentang cara dia melihat pelawat-pelawat kita apabila mereka datang menghampiri tangki. Ia sungguh luar biasa, jadi kami cuba untuk mengetahui apa bakat-bakat khas yang ia ada."

KAEDAH RAMALAN

Paul diberikan dua kotak plastik lutsinar, setiap satu mengandungi makanan: seekor kepah atau seekor tiram. Setiap bekas ditanda dengan bendera Jerman, dan satu lagi ditanda dengan bendera pihak lawan. Kotak yang pertama dibuka oleh Paul (dan memakan kandungannya) akan menjadi ramalan negara mana yang menjadi pemenang. Paul telah digunakan sebagai satu petunjuk ramalan semasa euro UEFA 2008, apabila ia dengan betul "meramalkan" 4 daripada 6 perlawanan-perlawanan Jerman, tetapi gagal meramalkan kekalahan mereka kepada Croatia dalam peringkat kumpulan dan kepada Sepanyol dalam perlawanan akhir kejohanan. Pilihan tepat Paul untuk 2010 Piala Dunia, telah disiarkan secara langsung oleh saluran berita Jerman NTV, dan telah memberikan Paul status seperti seorang selebriti.

KRITIKAN DAN PENJELASAN

Shelagh Malham daripada Bangor University menyatakan bahawa spesies octopus vulgaris dapat membezakan kecerahan, dan adalah tertarik kepada bentuk-bentuk mengufuk. Bagaimanapun, menurut Janet Voight daripada Field Museum Sejarah Semula Jadi di Chicago, tiada bukti yang sotong mempunyai penglihatan warna.

Sotong kurita vulgaris dilengkapi dengan sel-sel reseptor perasa sensitif, dan ahli biologi Volker Miske daripada University Greifswald, mencadangkan perbezaan kimia kecil pada permukaan setiap kotak mungkin mempengaruhi keputusan Paul. Profesor Chris Budd daripada University Bath dan Professor David Spiegelharter daripada Cambridge University menganggap keupayaan ketara Paul meramalkan keputusan pasukan adalah lebih kepada nasib, seperti meramalkan lambungan duit syiling.

Organisasi hak-hak asasi haiwan PETA mengulas sotong merupakan beberapa invertebrat paling pintar, dengan proses-proses pemikiran kompleks, dan ingatan jangka pendek, serta personaliti-personaliti lain. Ia boleh menggunakan alat-alat, belajar melalui pemerhatian, dan sangat sensitif kepada kesakitan. Mereka berkata adalah kejam bagi Paul terus berada dalam pengurungan. Sea Life Centres mengatakan sebaliknya yang ia akan membahayakan Paul jika dibebaskan, kerana ia dilahirkan di dalam kurungan dan tidak dibiasakan untuk mencari makanan sendiri.

PENGARUH PAUL

Paul telah meramalkan keputusan pasukan Jerman dengan betul dalam 6 perlawanan setakat ini menentang Australia, Serbia, Ghana, England, Argentina, dan Sepanyol. Ramalannya yang Argentina akan kalah telah membangkitkan kemarahan ketua tukang masak pasukan Argentina Nicolas Bedorrou yang telah menyiarkan resipi Octopus dalam Facebook beliau.

"Sering terdapat rakyat yang mahu makan sotong kurita kita tetapi dia tidak malu dan kami akan melindungnya juga. Dia akan terus hidup".-Oliver Walenciak (Penjaga Paul)

Paul telah meramalkan Jerman sebagai pemenang perlawanan akhir EURO 2008 tetapi Sepanyol telah memenangi perlawanan tersebut. Ramalan tersebut telah membawa Paul kepada ancaman bunuh daripada peminat-peminat Jerman dan meminta Paul supaya dimasak dan dimakan. Sebagai respons, Perdana Menteri Sepanyol Jose Zapatero secara bergurau menawarkan perlindungan rasmi negara kepada Paul, dan Menteri Industri Miguel Sebastian meminta Paul diberi perlindungan yang selamat di Sepanyol.

Berikut adalah keputusan melibatkan ramalan Paul dan Jerman
EURO 2008
vs Poland per. kump-Ramalan Paul: Jerman; Keputusan 2-0 [BETUL]
vs Croatia per. kump-Ramalan Paul: Jerman; Keputusan 1-2 [SALAH]
vs Austria per. kump-Ramalan Paul: Jerman; Keputusan 1-0 [BETUL]
vs Portugal suku akhir-Ramalan Paul: Jerman; Keputusan 3-2 [BETUL]
vs Turki separuh akhir-Ramalan Paul: Jerman; Keputusan 3-2 [BETUL]
vs Sepanyol akhir-Ramalan Paul: Jerman; Keputusan 0-1 [SALAH]


PIALA DUNIA 2010
vs Australia per kump-Ramalan Paul:Jerman; Keputusan 4-0 [BETUL]
vs Serbia per kump- Ramalan Paul:Serbia; Keputusan 0-1 [BETUL]
vs Ghana per kump-Ramalan Paul: Jerman; Keputusan 1-0 [BETUL]
vs England pusingan 16-Ramalan Paul: Jerman; Keputusan 4-1 [BETUL]
vs Argentina suku akhir-Ramalan Paul:Jerman; Keputusan 4-0 [BETUL]
vs Sepanyol separuh akhir-Ramalan Paul: Sepanyol; Keputusan 0-1 [BETUL]


vs Uruguay tempat 3/4 Ramalan Paul: Jerman; Keputusan 3-2 [BETUL]

Keputusan ramalan Paul yang tidak membabitkan Jerman
Belanda vs Sepanyol Piala Dunia 2010 akhir Ramalan Paul: Sepanyol; Keputusan 0-1 [BETUL]





Walau apapun tanggapan kita, kita harus sedar bahawa tidak arif lah bagi kita sebagai umat Islam mempercayai akan kebolehan sotong ini. Dari segi saintifik mahupun dari segi rohaniah, logik akal atau logik subjektif, perkara seperti ini berlaku atas ketentuan Allah swt. Usah percayakan Paul tetapi percayalah akan kuasa-Nya. Assalamualaikum.

4 comments:

  1. bagi saya ia sekadar kebetulan saja,

    nasib baik, tak betting...hohohoho

    ReplyDelete
  2. salam...
    Seperti kita semua sedia maklum..ia hanyalah ramalan dari seekor binatang tetapi bukan dia yg menentukan..

    ReplyDelete
  3. Aku pon boleh ramalkan... :) percaya tak?

    ReplyDelete
  4. dia x ramal pun aku rasa, dia just nak makan jer..mungkin perut dia kecik sebab tue dia pilih daripada 1 kotak jer..hahahaha

    ReplyDelete